کد خبر: ۶۶۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
روز گذشته درحالی مرگ دو نفر از هموطنان براثر ابتلا به ویروس جهش یافته هندی و آفریقایی کرونا تایید شد که کارشناسان براین باورند قدرت سرایت بالای این ویروس می‌تواند بحرانی تازه در سراسر کشور ایجاد کند.

به گزارش آرانیوز، روز گذشته رسماً مرگ دو هموطن در استان هرمزگان براثر ابتلا به ویروس جهش یافته هندی و آفریقایی کرونا در استان هرمزگان تایید شد، درحالی که مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا همواره نسبت به انتشار این نوع از ویروس منحوس و آثار مخرب آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

نزدیک به 10 روز پیش بود که مسئولان وزارت بهداشت رسماً ورود ویروس جهش یافته هندی کرونا به کشور را تایید کردند، خبری که می‌توان از آن به عنوان سوغاتی شوم کارگران هندی یاد کرد و به سرعت شاهد تایید گردش این ویروس در استان هرمزگان، بوشهر و البته آذربایجان غربی بودیم.

اتفاقی که ظاهرا تنها با گذشت همان دوره نهفتگی ویروس یا 14 تا 12 روزی که برای بروز علایم بیماری پزشکان تایید کردند، به نگرانی تازه‌ای برای نظام بهداشت و درمان ایران تبدیل شده است. چون قدرت سرایت بالای این نوع از ویروس، تهاجمی‌تر شدنش و البته عدم پاسخ به درمان‌های موجود می‌تواند دردسری بسیار نگران کننده برای ایران شناخته شود.

ایرانی که به گفته وزیر بهداشت درصورت آغاز چرخش ویروس جهش یافته هندی و انگلیسی در آن تضمینی برای استوار ماندن کادر درمانش نیست و احتمالا اخبار نگران کننده بسیار بدتری را در رسانه‌ها با ایرانگردی این نوع از ویروس‌ کرونا خواهیم شنید و نباید فراموش کنیم که در بسیاری از آزمایشگاه‌های تشخیصی معمول امکان شناسایی این نوع از ویروس‌های جهش یافته وجود ندارد..

به‌هرحال مسئولان بهداشت و درمان استان هرمزگان دیروز رسما تایید کردند که دو هموطن 71 و 28 ساله در شهرستان‌های پارسیان و میناب به دلیل ابتلا به ویروس جهش‌یافته هندی و آفریقایی کرونا جان خود را از دست داده‌اند؛ خبری که با توجه به سن این دو نفر نشان می‌دهد خطر جدی و البته بسیار تلخ است.

نگرانی بیشتر درست زمانی ایجاد می‌شود که ظاهرا در همین استان از دو هفته پیش تا امروز 44 مورد کرونای آفریقایی هم فقط در شهرستان‌های پارسیان، بندرعباس و بندرلنگه شناسایی شده است درست شهرستان‌هایی که از نظر تردد، جمعیت و البته میزان جمعیت سیال می‌تواند محلی برای آغاز سفر دور ایران ویروس جهش یافته باشدو اتفاقاً مسئولان بهداشت و درمان همین استان معتقدند چرخه ورود ویروس جهش یافته آفریقایی به مناطق همجوار شهرستان‌های یاد شده آغاز شده است.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه ضمن ابراز نگرانی از احتمال آغاز کانون‌های بسیار خطرناک و بحرانی با ویروس جهش یافته تاکید دارند: ترسیم مسیر حرکتی این 44 مورد ابتلا در نوار ساحلی خلیج فارس نشان می‌دهد احتمالا باید در هفته آینده منتظر تایید ابتلا در استان‌های کرمان، بوشهر و البته فارس نیز باشیم .

 این گروه معتقدند با درنظر گرفتن مدل سرایتی ویروس ووهان یعنی 2.5 نفر به ازای هر یک بیمار در 5 روز دور از واقعیت نیست که از دو هفته پیش تا تایید رسمی مرگ دو مورد به دلیل ابتلا به این ویروس و البته ابتلای قطعی 44 مورد تاکنون چیزی حدود 150 مورد ابتلای قطعی به ویروس آفریقای جنوبی رخ داده باشد.

نگرانی اصلی این گروه از متخصصان بهداشت و درمان اینجاست که با درنظر گرفتن جابجایی گسترده جمعیت از مناطق یاد شده به شهرهای صنعتی و البته پایتخت ایرانگردی ویروس آفریقایی رسماً آغاز شده باشد و شاهد مثالش هم تایید ورود ویروس هندی به شهرستان ماکو در استان آذربایجان غربی است، یعنی از جنوب ایران به شمال غربی کشور آنهم فقط در چند روز که قطعا عامل نگرانی گسترده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار